UNDERSÖKNING / RAPPORT

Kvalitet og ledelse i nordiske dagtilbud
– en undersøgelse af fællestræk og forskelle på dagtilbudsområdet i Norden

Det nordiska samarbetet över gränserna är av vikt och den nordiska befolkningen uppmuntras och ges möjlighet att arbeta, studera och bo i Nordens länder. Detta medför en förflyttning över gränserna i Norden för den nordiska befolkningens föräldrar/vårdnadshavare och barn.

Förskolan är en viktig faktor för nordiska barns välmående, utveckling och lärande och utbildning, det är därför av avgörande betydelse hur det systematiska kvalitetsarbetet genomförs och följs upp.

Inom Nordisk Förskola vill vi främja en nordisk samverkan och bidra till en mångfald i Norden samt ett långsiktigt, hållbart resilient ledarskap för ledare inom den nordiska förskolesektorn. En pedagogisk samverkan inom Nordens unika utbildningssystem medför ett behov av mer fördjupad kunskap och kompetens om styrning, kvalitet och ledarskap inom de nordiska unika styrsystemen, för att bedriva förskola i Danmark, Finland, Norge, Sverige, Island och på de självständiga nordiska öarna Färöarna, Grönland och Åland.

Det ställer höga krav på Nordens unika utbildningssystem samt hos yrkesverksamma i förskola, att kollegialt samtala, lära och pedagogiskt samverka. Detta för att kunna möta upp varje barns unika behov och den kunskap och kompetens som barnet har förvärvat i sin förskola innan sin förflyttning till annat nordiskt land.

Rapportens undersökning om ”Kvalitet og ledelse i nordiske dagtilbud” kan här bidra till en ny kunskapsbas och stöd. Om vad barn i Norden erbjuds i sin pedagogiska verksamhet, utbildning och undervisning. I rapporten ges det också möjlighet att som ledare få en första översikt om hur och vilka former av styrning, kvalitet och ledarskap som ges förutsättningar. Men också förväntningar och redskap för att bedriva ett systematiskt kvalitetsarbete. Rapporten ger också en kunskap om vad skollag och läroplaner föreskriver för att bedriva kvalitetsarbete och utöva ledarskap inom den nordiska förskolesektorn.

Gunnvör Kolbeinsdóttir
ledelsesgruppen for Nordisk Förskola og projektdeltager
Annika Palmgren,
ledelsesgruppen for Nordisk Förskola og projektdeltager