Nordiska ministerrådet

Kulturanalys Norden presenterar:

Statliga insatser för ökad läsning och läslust hos barn och unga i Norden

Barns och ungas läsning är en prioriterad kultur- och utbildningspolitisk fråga i de nordiska länderna. Med läsfrämjande satsningar vill man höja läskunnigheten, stärka läsglädjen och göra litteraturen till en naturlig del i barns och ungas vardag. Satsningarna motiveras också med att en stark läskultur ger bättre möjligheter till utbildning och kultur, men även möjligheter att ta plats i samhället som aktiv medborgare och att delta i det demokratiska samtalet.

I denna policy brief presenterar Kulturanalys Norden en sammanställning av aktuella statliga läsfrämjande insatser för barn och unga i de nordiska länderna och de självstyrande områdena. Det varierar mellan länderna huruvida det är en primärt kultur- eller utbildningspolitisk fråga, men oavsett sker det samarbeten mellan de båda politikområdenas verksamheter, såsom mellan bibliotek och skola.

Barns och ungas läsning spänner över ett stort område och inkluderar många aspekter, såsom språkutveckling, läskunnighet, tillgänglighet, läsfrämjande och litteraturförmedling. Den här sammanställningen kommer framför allt att fokusera på läsfrämjande insatser, det vill säga insatser som syftar till att öka läslusten och stärka läskulturen hos barn och unga, och inkluderar inte insatser som är specifikt inriktade på läsförmåga, tillgänglighet för personer med lässvårigheter eller satsningar med fokus på nationella minoriteter, urfolket samer eller personer med de nationella majoritetsspråken som andraspråk.

Sammanställningen bygger på stadsbudgetar, nationella strategier och andra statliga dokument om läsfrämjande. Sakkunniga vid ansvariga myndigheter i de olika länderna och de självstyrande områdena har också varit oss behjälpliga med informationsinsamling och kvalitetssäkring.

Publikationsnummer
2024:035 Nordpub